La Vanguardia en català, Magí Camps i l'Església



Fa uns dies vaig assistir a la presentació de La Vanguardia en català a Solsona. Em va agradar molt que "La Vanguardia" es prengués tan seriosament presentar el seu nou producte en una ciutat petita com Solsona. Vaig gaudir amb l'Enric Bañeres i amb el Francesc Marc Àlvaro. Però encara m'ho vaig passar millor amb una persona que no coneixia: en Magí Camps. En sentir-lo vaig pensar: Caram, que interessant és això de les llengües. I em vaig recordar de quan estudiava filologia catalana.

Ara, sempre que puc, llegeixo els articles d'en Magí al rotatiu dels 130 anys. Avui, sense anar més lluny, el Magí ens parlava de com es tradueixen els noms de les cases reials i els noms dels Papes. Un honor que ha desaparegut en pensadors com "Carles Marx". I he pensat que la proximitat és clau perquè agafem simpatia amb les persones.

L'Església bé que en fa prou de coses per acostar-se a la gent. Però potser no fa suficients "tours" com per presentar a la societat "laica" les seves accions. A vegades sembla com si hi hagués una llunyania entre bisbes i societat. I, com que això es va trencant, potser sigui adient recordar que demà l'Andreu Buenafuente entrevistarà a Mons. Novell a la Sexta 2 (22:15) i a la Sexta (a partir de la mitjanit). No ho recordo bé, però crec que el bisbe Deig ja va participar en algun programa de Buenafuente. A veure si en fan menció. El cert és que Mons. Novell, amb això de ser el bisbe més jove d'Espanya, està sent el bisbe més proper i mediàtic d'Espanya. En fi, a veure com anirà l'entrevista... Segur que hi haurà molt bon humor. I si una cosa admiro d'Andreu Buenafuente és la humilitat i senzillesa amb la que planteja les entrevistes. Es desprèn a més d'humor, amor. I m'alegro que sigui així. Suposo que part del seu èxit ve d'aquest amor cap als convidats...